The Making of the Old Mill
De meeste kits die we maken, beginnen als een idee, en we blijven met het idee spelen totdat we een definitief idee hebben. Het idee van "the Old Mill" werd geboren nadat Alison Davies Miniatures Mini Vintage vroeg haar Europese distributeur te worden en haar producten op Europese beurzen te presenteren.
We wilden Alison’s producten niet op een simpele stand presenteren... nee, haar prachtige miniaturen hadden iets speciaals nodig, maar wel in Mini Vintage-stijl. En; we hadden maar een paar maanden om het allemaalvoor elkaar te krijgen ! We wilden haar miniaturen presenteren in een fabriek-achtig gebouw, op een manier die vergelijkbaar is met veel antiekwinkels in EnEngeland. Gebaseerd op dezelfde gebouwen die we zien tijdens onze bezoeken aan Engeland wanneer we rondwandelen op zoek naar nieuw brocante en antiek voor ons ‘grote’ huis.
Toen het idee concreet was, zochten we veel vergelijkbare stijlen in gebouwen op internet en verzamelden we foto’s. Sommige van de foto’s en ideeën werden ook aan Alison doorgegeven voor haar opmerkingen... tenslotte wilden we ook dat zij tevreden zou zijn met wat wij aan het creëren waren. Een ander idee en wens was dat de kit volledig modulair/schaalbaar moest zijn, in 1:12 en genoeg ruimte moest bieden voor interne kamers en kasten en extra’s zoals een lift, balkon en trap. Het belangrijkste was dat de kit door bijna iedereen in elkaar gezet moest kunnen worden!
Zodra de juiste combinatie van onderdelen was goedgekeurd, was het tijd om het te proberen te creëren. We merken vaak dat creatieve visies niet 1:1 overkomen in de technische tekenwereld!
Dit ontwerp begon op onze eettafel met behulp van kartonnen uitsneden en tape; hoe groot moest dit gebouw zijn? Zouden de modules in de dozen passen waarmee we werken? Is het mogelijk om de onderdelen uit te snijden met onze machines? Vinden we het beiden mooi? Na veel aanpassingen met scharen en meer tape/papier, pentekeningen voor deuren en ramen, werd onze eerste kartonnen "Old Mill" geboren.
Eerste kartonnen versie van de "old Mill"
Wetende hoe groot de vloer secties moesten zijn, konden we aan de basiselementen beginnen. Ze moesten allemaal onderling verbonden zijn en steun bevatten voor de pilaren die de molen zouden omarmen. Aangezien elke sectie een andere maat had (er zijn 3 maatopties)… moesten de muurpilaren precies op de scheidingslijnen van de secties worden geplaatst. We wilden ervoor zorgen dat de vloerdelen niet aan andere vloerdelen vastgelijmd hoefden te worden… ( dit zou onze klanten in staat stellen om een gebouw te bouwen zo lang als ze wilden) . We wilden dat onze ‘Old Mill’ ongeveer de lengte had van ca.2 boxen die we gebruyiken op onze stand op de beurzen. Dit betekende dat we het gebouw moesten beperken tot ongeveer 120 cm.
Om het modulair te maken, moesten de pilaren verticale groeven hebben die het mogelijk maakten om wandsecties in te voegen (en indien nodig gemakkelijk te verwijderen!). We moesten ervoor zorgen dat de pilaren steun hadden voor het balkon of het plafond, en ook voor de dakspanten. Wederom zorgden we ervoor dat de klant de pilaren/spanten naar behoefte kon vervangen op een manier die ervoor zorgde dat het gebouw structureel sterk bleef.
Pilaren en Spanten van the Old Mill
Wij kiezen er vaak voor om onze ideeën in 3D te zien/voelen in plaats van uren te discussiëren. Er werden daarom veel prototypes gemaakt.
Werkt het? Kan het in elkaar worden gezet? Ziet het er goed uit? Na veel versies van vloeren/palen/plafonds konden we beginnen met het visioneren van "The Old Mill".. Het duurde enige tijd voordat we beiden tevreden waren met het resultaat. Soms werd er meubels in geplaatst om de grootte en sfeer te voelen. Maar om ons bijvoorbeeld lift voor te stellen, gebruikten we simpelweg weer dozen zoals te zien in de volgende foto.
De vorm begon vorm te krijgen
We vonden dat de vloer iig. een patroon nodig had (gegraveerd op een manier vergelijkbaar met de patronen die we gebruikten voor onze serre). We gaan niet zomaar een vloer creëren zonder iets erop! En als de klant de gravures niet wil, kan de vloer ook altijd gewoon omgedraaid worden.
Het patroon moest over de modules doorlopen en in proportie zijn. Eerder gezegd dan gedaan! Verschillende ontwerpen werden op internet gevonden en we kozen er een die eenvoudig/doorlopend was, toepasbaar op modules van verschillende maten (het belangrijkste!) en ook symmetrisch. Na wat aanpassingen werd de vloergravure ontworpen en op de vloeren toegepast.
Nu konden we beginnen met het maken van de wandpanelen. Deze moesten dubbel dik zijn om ervoor te zorgen dat beide zijden gegraveerd konden worden met bakstenen en dat de wanddikte nauwkeurig was. Een wanddikte van 10 cm in het echte leven zou betekenen dat onze wanden 2 x 4 mm MDF moesten zijn (minimaal). Het was echt belangrijk voor ons om te proberen normale wandhoogtes en diktes te behouden. Oude Molens waren tussen de 4-6 m hoog in het echte leven (kleiner dan de fabrieken die vandaag de dag worden gebouwd), dus we zochten naar een totale hoogte van ongeveer 45 cm. Alle wanden werden gecreëerd met een ‘baksteengraving’, maar ook met de mogelijkheid om omgedraaid te worden voor behang of schilderen op een gladde oppervlakte, indien gewenst.
Alison bood de mogelijkheid om de molen met haar spiraaltrap te vullen, nattuurlijk accepteerden we dat.maar al te graag. Echter, na het meten van de trap, ontdekten we dat het balkon dat we al hadden gemaakt niet op de juiste hoogte stond voor Alison’s trap en moest worden aangepast. Alison’s trap had 16 treden, wat nu de nieuwe hoogte van het plafond/balkon, de vorm van de steunpilaren en de locatie van de liftdeuren dicteerde, die allemaal moesten worden aangepast.
In de oude molens had het balkon vaak een lager plafond dan de hoofdverdieping. Het werd vaak voor opslag gebruikt, maar het moest mogelijk zijn om op deze verdieping te lopen. We besloten ons balkon op een vergelijkbare manier te maken.
"Old Mill" met trap van Alison Davies
De ramen werden genomen van vergelijkbare ramen die we tijdens onze onderzoeken hadden gezien en werden toegevoegd aan de muren/voor- en achterkant van het gebouw. De voor- en achterdeuren waren ook vergelijkbaar met sommige die we in het ‘echte leven’ hadden gezien.
Voor- en Achterdeuren
Na veel veranderingen in het ontwerp, werden de laatste vloer/wandsecties gecreëerd en de eerste echte ‘Old Mill’ werd gemaakt.
Deze molen (onze prototype) was degene die we zouden gebruiken op onze stand op de beurzen. Het ‘show-model’ is gemaakt als een ‘open build’ met gebroken muren en ontbrekende dakpanelen om onze klanten beter de inhoud van het gebouw te laten zien.
De Old Mill prototype prototype klaar voor de beurzen
Bij het maken van onze ‘showcase’ kwamen we verschillende items tegen die niet helemaal klopten in het ontwerp van het gebouw. We ontvingen ook opmerkingen/aanvragen van mensen die het prototype op de beurs hadden gezien. Al deze punten werden na de beurs in januari 2025 in behandeling genomen en enkele weken later waren we klaar om te beginnen met de productie van de kits via onze webwinkel en op onze toekomstige beurzen.